Pages

Τετάρτη 18 Νοεμβρίου 2015

18 Νοεμβρίου 1966: πεθαίνει ο Ζαν Πεζό, ιδιοκτήτης της γνωστής γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας Peugeot.


117 χρόνια έχουν περάσει από τη στιγμή που το πρώτο αυτοκίνητο μάρκας Peugeot πέρασε τη γραμμή παραγωγής...
Όλα ξεκίνησαν με την ανάγκη για εξοικονόμηση χρόνου στις μεταφορές και στα ταξίδια, στα τέλη του 19ου αιώνα, Τα προβλήματα αυτά έβαλαν σε σκέψεις τον 'Αρμναντ Πεζό (1849-1915). Ο ιδρυτής της γαλλικής εταιρίας με μεγάλα οράματα αλλά και πάθος για τελειότητα αποφάσισε να κάνει ένα τεράστιο για την εποχή, βήμα. Έτσι από την εταιρία κατασκευής ραπτομηχανών, μύλων και είδη οικογενειακού εξοπλισμού πήρε την μεγάλη απόφαση να ιδρύσει... αυτοκινητοβιομηχανία!
Το 1812 δύο αδέλφια, ο Ζαν-Πιερ (1768-1852) και ο Ζαν-Φρεντερίκ Πεζό (1770-1822) μετατρέπουν τον οικογενειακό αλευρόμυλο σε μηχανουργείο, για την κατασκευή ελατηρίων και ατσαλένιων εργαλείων. Από τότε και μέχρι το 1840, η επκείρηση των αδελφών Πεζό είχε εξελιχθεί σε βασικό παραγωγό οικιακού εξοπλισμού όπως ραπτομηχανές, μύλους καφέ, σίδερα για σιδέρωμα ρούχων κ.λ.π.
Το 1847, ένας αργυροχαράκτης, ο Τζάστιν Μπλέϊζερ από το Μοντμπελιάρντ της Γαλλίας, σχεδίασε για τους αδελφούς Πεζό ένα λιοντάρι, προκειμένου να αποτελέσει το σήμα για τα πριόνια και τα ατσαλένια αντικείμενα που κατασκεύαζαν, Το λιοντάρι αυτό συμβόλιζε τις ιδιότητες των πριονιών Peugeot, δηλαδή την αντοχή των «δοντιών» τους, την ευελιξία της λάμας και την ταχύτητα του κοψίματος, Από το 1858 το λιοντάρι εμφανίζεται σε όλα τα προϊόντα της Peugeot κάτι βέβαια που γίνεται και σήμερα σε όλα τα αυτοκίνητα της Γαλλικής εταιρείας,
Δεκαετίες μετά, κάτι βέβαια που γίνεται και σήμερα σε όλα τα αυτοκίνητα της γαλλικής εταιρίας, στην χαραυγή του νέου αιώνα η Peugeot S.A. έχει πλέον εδραιωθεί σαν μια από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στο κόσμο, λειτουργώντας σε 140 χώρες, με πάνω από 10,000 σημεία πώλησης, περισσότερους από 150.000 εργαζομένους και 11 εργοστάσια παραγωγής παγκοσμίως...

1880-1890

H Peugeot κατασκευάζει το πρώτο της ποδήλατο, το «Grand-Bi» υπό την καθοδήγηση του Άρμαντ Πεζό, ο οποίος κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Αγγλία διέκρινε το μέλλον που θα είχε το νέο αυτό μεταφορικό μέσο. Το «Grand-Bi» είχε βάρος 26 κιλών, ήταν κατασκευασμένο από ατσάλι και ο μπροστινός τροχός είχε διάμετρο 1,35 μέτρα, Η κατασκευή ποδηλάτων από την Peugeot συνεχίζεται ως τις μέρες μας. Ο Άρμαντ Πεζό σύντομα κατάλαβε ότι το μέλλον βρισκόταν στην μηχανοκίνηση των δίτροχων και τρίτροχων ποδηλάτων. Στην παγκόσμια έκθεση αυτοκινήτων του 1889, γίνεται η παρουσίαση του πρώτου ατμοκίνητου τρίκυκλου της Peugeot, που ουσιαστικά ήταν ο προάγγελος για την παραγωγή μηχανοκίνητων αυτοκινήτων, Δέκα χρόνια αργότερα θα αρχίσει η μαζική παραγωγή μηχανοκίνητων τρίκυκλων, εφοδιασμένων με τετράχρονους κινητήρες πετρελαίου.

1890-1900
To 1890 η Peugeot κατασκευάζει το πρώτο της αυτοκίνητο, εφοδιασμένο με κινητήρα Daimler, ενώ την επόμενη χρονιά λανσάρει το «Type 3», το πρώτο της αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής. Τον Σεπτέμβριο του 1891 ένα αυτοκίνητο Peugeot «Type 3» διέσχισε 2045 χιλιόμετρα σε 139 ώρες, με μέση ταχύτητα 14 χλμ.ώρα. Η επιτυχία του εγχειρήματος αυτού αύξησε τις πωλήσεις της Peugeot φτάνοντας τα 64 αυτοκίνητα αυτού του τύπου, τα οποία κατασκευάστηκαν στα επόμενα 4 χρόνια. Την δεκαετία αυτή γίνεται διαχωρισμός των πολλών παραγωγικών δραστηριοτήτων της Peugeot σε δύο διαφορετικές εταιρίες. Την «Les fils de Peugeot freres» που κρατά την παραγωγή των ποδηλάτων και των υπολοίπων προϊόντων εκτός των αυτοκινήτων και την «Societe des Automobiles Peugeot» για την παραγωγή αυτοκινήτων. Ένα χρόνο αργότερα, το Type 15 ήταν το πρώτο Peugeot που εκινείτο από μία 100% Peugeot μηχανή.

1900-1920
Μαζί με τα αυτοκίνητα, μεγάλη επιτυχία γνωρίζουν και οι μοτοσικλέτες Peugeot. Χαρακτηριστικό μοντέλο η «Lion» του 1909, με τετράχρονο κινητήρα 331 κ.εκ. και τελική ταχύτητα 65 χλμ.ώρα. Την περίοδο αυτή η Peugeot αρχίζει να κατασκευάζει και οχήματα ειδικών χρήσεων, όπως φορτηγά και πυροσβεστικά, Το 1910, από τη συγχώνευση των «Les fils de Peugeot freres» και «Societe des Automobiles Peugeot» προκύπτει η «Automobiles et Cycles Peugeot».
Αυτή την περίοδο λανσάρεται το Peugeot Type Β3Ρ1, γνωστού και ως «Bebe» που σημειώνει μεγάλη επιτυχία και πουλά πάνω από 3.000 μονάδες. Αυτό το μικρό και καλά εξοπλισμένο αυτοκίνητο ήταν σχεδιασμένο από τον διάσημο Ετόρε Μπουγκάτι, Παράλληλα εγκαινιάζεται και το νέο εργοστάσιο της Peugeot στο Sochaux αλλά ο Πρώτος Παγκόσμιος πόλεμος αναγκάζει την εταιρία να σταματήσει τη δημιουργία νέων σχεδίων και να αφοσιωθεί στην παραγωγή πολεμικού υλικού.

1920-1940
Από την «Automobiles et Cycles Peugeot» δημιουργούνται δύο ξεχωριστές εταιρίες, η «Cycles Peugeot»και η «Societe des Automobiles Peugeot». Αν και το «Bebe» ήταν το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις, η Peugeot συνέχισε την παραγωγή και άλλων τύπων: Κουπέ, καμπριολέ και λιμουζίνες. Η κομψότατη 176 Limouzine ήταν το πολυτελέστερο αυτοκίνητο της εποχής του, το οποίο διέθεται και έναν πρωτοποριακό κινητήρα χωρίς βαλβίδες. Ο κινητήρας αυτός χρησιμοποιήθηκε και στα αγωνιστικά αυτοκίνητα που κέρδισαν στο γαλλικό γκραν-πρι και στο Κύπελλο Florio.
Την περίοδο αυτή παρουσιάζεται και το 201 καθιερώνοντας ένα νέο σύστημα ονομασίας των μοντέλων της με αριθμούς. Το πρώτο νούμερο υποδηλώνει το μέγεθος του μοντέλου, το τρίτο νούμερο την σειρά και το μηδέν στην μέση αποτελεί απλώς έναν σύνδεσμο μεταξύ των δύο αριθμών. Το σύστημα αυτό διευκολύνει την κατηγοριοποίηση μεταξύ των μοντέλων. Το 201 ήταν εξαιρετικά επιτυχημένο, παρήχθη σε 142.000 αντίτυπα, και το ακολούθησαν το 301 (το 1932) και τα 401 και 601 (το 1934).

 1940-1970
Το τέλος του δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου βρίσκει την Peugeot να προσπαθεί να ανασυγκροτηθεί από τις καταστροφές που της προξένησε ο πόλεμος. Μόλις το 1948 λανσάρεται ένα καινούργιο μοντέλο, το 203. Ήταν ένα όχημα που συμβόλιζε την ανανέωση και ήταν ιδιαίτερα άνετο και πρακτικό. Ήταν το πρώτο Peugeot με αυτοφερόμενο αμάξωμα, το οποίο έμεινε στην παραγωγή ως το 1960 και κατασκευάστηκε σε 685.000 κομμάτια(!).
Tο 1955 γίνεται η πρώτη συνεργασία με τον Ιταλό σχεδιαστή, Πινινφαρίνα, για το 403. Τέσσερα χρόνια αργότερα το 403 είναι το πρώτο Peugeot που εφοδιάζεται με κινητήρα ντίζελ.
 Ο αντικαταστάτης του, το 404, λανσάρεται το 1960 και σημειώνει μεγάλη επιτυχία, όχι μόνο στη Γαλλία αλλά και στο εξωτερικό. Σχεδόν όλα τα ταξί της Δυτικής Αφρικής ήταν Peugeot 404 και υπάρχουν ακόμα και σήμερα αρκετά σε χρήση.
Λίγο αργότερα λανσάρεται το 504, η δεύτερη συνεργασία με τον Πινινφαρίνα, και γίνεται το πιο επιτυχημένο μοντέλο της γαλλικής αυτοκινητοβιομηχανίας, μέχρι εκείνη την στιγμή, πουλώντας 3.300.000 μονάδες, Το εν λόγω μοντέλο παράχθηκε και σε κουπέ και σε κάμπριο εκδόσεις, ακόμα και ως ανοιχτό φορτηγό.

1970-1990
 Τα μοντέλα 104 και 604 ολοκληρώνουν τη σειρά «4», Το 1976 η Peugeot S.A. «απορροφά» την Citroen S.A., διατηρώντας, ωστόσο τα σήματα και την αυτονομία της Citroen. Η σειρά «5» ξεκινά με τα 305 και 505 το 1977 και το 1979. Αντίστοιχα το 1983 εμφανίζεται το 205 και γίνεται τεράστια εμπορική επιτυχία, κυρίως στους νεότερους οδηγούς, βοηθώντας την Peugeot να προωθήσει την καινοτομική και δυναμική της εικόνα. Ακολουθούν οι νίκες του 205 στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ και στο ράλι Παρίσι-Ντακάρ. Πάνω από 5.200.000 Peugeot 205 κυκλοφόρησαν στους δρόμους, Το 404 αντικαταστάθηκε από το 405 ενώ το 309 ήταν το πρώτο Peugeot που παράχθηκε στα πρώην εργοστάσια της Chrysler.

1990-2000
Την δεκαετία αυτή λανσάρεται η σειρά «6» με το 106 και ακολουθεί το 306 το 1993. Η Peugeot μπαίνει στην αγορά των πολυμορφικών αυτοκινήτων με το 806 ενώ το 1995 λανσάρεται το 406. Δύο χρόνια αργότερα βγαίνει από την παραγωγή το 406 Coupe, σχεδιασμένο από τον Πινινφαρίνα, το οποίο ανακηρύσσεται στο Μιλάνο ως το ομορφότερο αυτοκίνητο στον κόσμο νια το 1997 και που μέχρι σήμερα εντυπωσιάζει με την πανέμορφη και διαχρονική του σχεδίαση.
Το 206 κερδίζει αμέσως τις καρδιές των οδηγών με τις επιδόσεις του και τον πρωτοποριακό σχεδιασμό του και σηματοδοτεί το ξεκίνημα μιας νέας εποχής για την Peugeot. Η εμφάνιση του δίνει την αίσθηση της κίνησης και ταχύτητας ακόμα κι όταν αυτό είναι ακίνητο. Το ιδιαίτερα ευρύχωρο εσωτερικό, για την κατηγορία του, αποπνέει μια πολυτέλεια χάρη στην ποιότητα υλικών και φινιρίσματος. Από το 1999 το 206 WRC αγωνίζεται στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλλυ, συνεχίζοντας την άξια αγωνιστική παράδοση του 205 Τ16 και 306 Τ16.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου