Παρασκευή, 4 Δεκεμβρίου 2015

4 Δεκεμβρίου 1993: πεθαίνει στις ΗΠΑ από καρκίνο του προστάτη, σε ηλικία 52 ετών, ο διάσημος μουσικός Φρανκ Ζάπα, από τους πρώτους, που συνδύασαν τη ροκ, την τζαζ και την κλασική μουσική.


Ο Φρανκ Βίνσεντ Ζάπα γεννήθηκε στις 21 Δεκεμβρίου 1940 στη Βαλτιμόρη (Baltimore) του Μέριλαντ (Maryland) και πέθανε στις 4 Δεκεμβρίου 1993 στο Laurel Canyon της Καλιφόρνια. Υπήρξε Αμερικανός μουσικός ροκ και τζαζ, καθώς και συνθέτης, γνωστός για την προκλητική πολιτική σάτιρά του.

Η ζωή τουΟ Ζάπα μεγάλωσε στο Λάνκαστερ (Lancaster) της Καλιφόρνια και δέχθηκε επιρροές τόσο από πρωτοπόρους (αβαν-γκαρντ) συνθέτες όπως ο Έντγκαρ Βαρέζε (Edgar Varese) και ο Ίγκορ Στραβίνσκι (Igor Stravinsky), όσο και από τα τοπικά συγκροτήματα ριθμ εντ μπλουζ (rhythm and blues, R&B) και ντου-γουόπ (doo-wop). Την προσοχή του στον Βαρέζε τράβηξε το έργοIonisation του τελευταίου, το οποίο είχε γραφεί μόνο για κρουστά. Ο Ζάπα είχε ενθουσιαστεί τόσο πολύ, που σε ηλικία 15 ετών ήθελε να μιλήσει στο συνθέτη από το τηλέφωνο.

Τα επόμενα μουσικά του βήματα, στα γυμνασιακά του χρόνια, τα έκανε με τον Ντον Φαν Βλιτ (Don Van Vliet), γνωστό αργότερα και ως Κάπτεν Μπίφχαρτ (Captain Beefheart) με τον οποίο αλληλοεπηρεάστηκαν εκείνη την περίοδο.

Μετά από μια σύντομη σταδιοδρομία ως επαγγελματίας συνθέτης τραγουδιών (το ελεγειακό του Memories of El Monte ηχογραφήθηκε από τους The Penguins), o Ζάπα έγινε κιθαρίστας ενός τοπικού συγκροτήματος R&B. Λίγο αργότερα μετονόμασε το συγκρότημα σε The Mothers . Στη συνέχεια, το όνομα άλλαξε ξανά και έγινε Frank Zappa and the Mothers of Invention, λόγω επιμονής της δισκογραφικής εταιρίας, για να αποφευχθεί πιθανή συνωνυμία.

Τους The Mothers στήριξε ο γνωστός παραγωγός Τομ Γουίλσον (Tom Wilson). Σύντομα έβγαλαν το πρώτο τους άλμπουμ Freak Out το 1966, ένα κράμα του συχνά ευρισκόμενου στη μόδα R&B και πειραματικού κολάζ ήχων. Ο δίσκος δεν είχε μεγάλη εμπορική επιτυχία, ωστόσο θεωρείται ότι δημιούργησε σχολή. Ο όρος "freak out" που χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα, ως παρακίνηση απόδρασης από τις κοινωνικές νόρμες, είναι εφεύρεση του Ζάπα. Το Freak Out είναι ένα από τα πρώτα διπλά άλμπουμ στην ιστορία της ροκ (μαζί με τοΒlonde on Blonde του Μπομπ Ντίλαν (Bob Dylan)). Πρόκειται για ένα ασυνήθιστο συνονθύλευμα παρωδιών ερωτικών τραγουδιών ("Go Cry On Somebody Else's Shoulder", "You Didn't Try To Call Me"), "αντεργκράουντ" κολάζ ("It Can't Happen Here", "Help, I'm A Rock") και πολιτικών σχολίων ("Hungry Freaks, Daddy", "Who Are The Brain Police?"). Αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα μιας αρχής που ο Ζάπα τήρησε μέχρι το τέλος: "Anything, any time, anywhere, for no reason at all" (οτιδήποτε, οπουδήποτε, οποτεδήποτε, για κανένα απολύτως λόγο).

Την επόμενη χρονιά ακολούθησαν τα επίσης εκλεκτικά Absolutely Free και Lumpy Gravy. Ο Ζάπα ηχογράφησε επίσης το We’ re Only In It For The Money, μια καυστική σάτιρα της ιδεολογίας των Χίππις και των επικρατούντων τάσεων στην Αμερική. Το εξώφυλλο του δίσκου παρωδεί αυτό του άλμπουμ των Μπιτλς (The Beatles) Sgt. Pepper’s Lonely Hearts Club Band, στο οποίο αντικαθιστά τα λουλούδια με λαχανικά.

Το 1971 ο Ζάπα γύρισε την ταινία 200 Motels. Η ταινία γυρίστηκε σε βίντεο σε μόλις 7 ημέρες με μικρό προϋπολογισμό (679.000 δολάρια) και θεωρείται σημαντικό "πολυμεσικό" έργο, αφού αποτέλεσε πρότυπο του είδους και καθιέρωσε την μορφή των περισσότερων βιντεοκλίπ για ροκ μουσική. Περιγράφει τη ζωή ενός συγκροτήματος ροκ σε τουρνέ. Ο τίτλος αναφέρεται στον αριθμό των μοτέλ που διανυκτέρευσε το συγκρότημα.


Μετά από αρκετά ακόμα άλμπουμ με τους Mothers συμπεριλαμβανομένου του σε στιλ doo-wop Cruising With Ruben And The Jets, ο Ζάπα έβγαλε το σόλο ορχηστρικό άλμπουμ Hot Rats, στο οποίο παίζει ο ίδιος κιθάρα σε στιλ τζαζ. Το άλμπουμ περιλαμβάνει επίσης μια ζωντανή ηχογράφηση στο Fillmore East στην οποία συμμετέχει και ο Τζον Λένον (John Lennon). Με τους Mothers σε νέα σύνθεση πλέον, συνέχισε στον ίδιο υψηλό ρυθμό παραγωγής και στις αρχές της δεκαετίας του 1970. Από την εποχή αυτή ξεχωρίζουν τα εξαιρετικά και προσιτά άλμπουμ One Size Fits All και Apostrophe.

Το 1980 ο Ζάπα βοήθησε τα πρώην μέλη του συγκροτήματός του Γουόρεν Κουκουρούλο (Warren Cuccurullo) και Τέρι Μπότζιο (Terry Bozzio) στο ξεκίνημα του νέου τους συγκροτήματος Missing Persons, αφήνοντας τους να χρησιμοποιήσουν το ολοκαίνουργιο στούντιό του UMRK.

Μετά από ένα διάλειμμα ο Ζάπα επέστρεψε και μεγάλο μέρος της νεότερης δουλειάς του χαρακτηρίστηκε από την χρήση τόσο του ψηφιακού σινθεσάιζερ Synclavier ως εργαλείου σύνθεσης και εκτέλεσης, όσο και τεχνικών στο στούντιο για την παραγωγή συγκεκριμένων εφέ. Η δουλειά του πολιτικοποιήθηκε ακόμη περισσότερο και άρχισε να σατιρίζει την άνοδο των ευαγγελιστών της τηλεόρασης στην Αμερική, καθώς και του ρεπουμπλικανικού κόμματος.

Στις 19 Σεπτεμβρίου 1985, ο Ζάπα κατέθεσε στην Επιτροπή Εμπορίου, Τεχνολογίας και Μεταφορών της Γερουσίας των ΗΠΑ καταγγελία κατά του Parents Music Resource Center (PMRC), μια οργάνωση λογοκρισίας μουσικής που είχε ιδρύσει η Τίπερ Γκορ (Tipper Gore), σύζυγος του Αλ Γκορ (Al Gore), και στην οποία μέλη ήταν και άλλες σύζυγοι πολιτικών, συμπεριλαμβανομένων και πέντε συζύγων μελών της Επιτροπής. Εκεί ανέφερε:

« Η πρόταση του PMRC είναι μια ανόητη σύλληψη που δεν καταφέρνει να προσφέρει κάποιο πραγματικό όφελος στα παιδιά, περιορίζει τις ελευθερίες των ανθρώπων που δεν είναι παιδιά και υπόσχεται να κρατά τα δικαστήρια απασχολημένα για χρόνια, καθώς αυτά θα προσπαθούν να βρουν μια λύση στα προβλήματα ερμηνείας και εφαρμογής που είναι έμφυτα σε αυτή.

Εξ όσων νομικών γνωρίζω, στις αποφάσεις που έχουν σχέση με την Πρώτη Τροποποίηση (First Amendment) προτιμάται η λιγότερο περιοριστική εναλλακτική λύση. Σ’ αυτό το πλαίσιο, τα αιτήματα του PMRC ισοδυναμούν με την αντιμετώπιση της πιτυρίδας δια αποκεφαλισμού.»

Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 ο Ζάπα αφιέρωσε όλη του σχεδόν την ενέργεια σε σύγχρονα έργα ορχηστρικά και synclavier.

Η τελευταία τουρνέ του σε σχήμα ροκ συγκροτήματος πραγματοποιήθηκε το 1988 με ένα δωδεκαμελές συγκρότημα που φημολογείται ότι είχε ρεπερτόριο πλεόν των 800 τραγουδιών (τα περισσότερα του ίδιου του Ζάπα), το οποίο όμως διαλύθηκε με έντονους διαπληκτισμούς πριν ολοκληρωθεί η τουρνέ. Μέρη της τουρνέ αυτής υπάρχει στα άλμπουμ The Best Band You Never Heard In Your Life, Make a Jazz Noise Here (κυρίως ορχηστρική και πειραματική μουσική) και Broadway the Hard Way (νέο αυθεντικό υλικό). Μικρά κομμάτια της βρίσκονται και στο You Can’t Do That On Stage Anymore Volume 6.

Το 1992 διαγνώστηκε με καρκίνο του προστάτη, από τον οποίο και πέθανε ένα χρόνο αργότερα. Ο Ζάπα κηδεύτηκε στο νεκροταφείοWestwood Village Memorial Park Cemetery, στο Γουέστγουντ (Westwood) της Καλιφόρνια.

Ο Ζάπα εισήχθη μετά θάνατο στο Rock and Roll Hall of Fame το 1995. Την ίδια χρονιά ο μεγαλύτερος σύγχρονος Λιθουανός γλύπτης,Κονσταντίνας Μπογκντάνας, δημιουργός πορτρέτων του Λένιν φιλοτέχνησε μια προτομή του Ζάπα, η οποία και τοποθετήθηκε στο κέντρο του Βίλνιους, της πρωτεύουσας της Λιθουανίας. Προς τιμήν του, επίσης, δόθηκε το όνομά του σε ένα αστεροειδή 3834 Zappafrank.

Ο Ζάπα παντρεύτηκε δύο φορές, την πρώτη με την Κέι Σέρμαν (Kay Sherman) και τη δεύτερη με την Γκέιλ Σλόουτμαν (Gail Sloatman) με την οποία και έμεινε μέχρι το θάνατό του. Με τη Σλόουτμαν ο Ζάπα απέκτησε τέσσερα παιδιά, δύο γιους και δύο κόρες, στα οποία έδωσε ασυνήθιστα ονόματα: Moon Unit, Dweezil, Αχμετ Ροντίν (Ahmet Rodin) και Ντίβα (Diva).

4 Δεκεμβρίου 1980: κατα την διαρκεια ενοπλης ληστειας σκοτωνεται ο Στέφαν Γουαλάσιεβιτς, ο οποίος υπήρξε ""νικήτρια"" των 100μ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος ’ντζελες το 1932, αφού αγωνίστηκε σαν γυναίκα με το όνομα Στέλλα Γουόλς


Κατά τη διάρκεια ληστείας σε σούπερ μάρκετ σκοτώνεται σε ηλικία 69 ετών ο Στέφαν Γουαλάσιεβιτς, ο οποίος υπήρξε ""νικήτρια"" των 100μ στους Ολυμπιακούς Αγώνες του Λος ’ντζελες το 1932, αφού αγωνίστηκε σαν γυναίκα με το όνομα Στέλλα Γουόλς ξεγελώντας τους διοργανωτές. Η νεκροψία θα αποδείξει, ότι ποτέ δεν υπήρξε γυναίκα.

Κάποια εποχή, η Γουόλς, μια Πολωνό- Αμερικάνα δρομέας, ήταν η πιο γρήγορη γυναίκα στον κόσμο. Γεννημένη Στανισλάβα Βαλάσιεβιτς στην Πολωνία το 1911, μεγάλωσε στις Ηνωμένες Πολιτείες, αν και εκπροσώπησε την γεννέτειρά της στους Ολυμπιακούς του 1932 και 1936, κερδίζοντας το χρυσό και αργυρό μετάλλιο αντίστοιχα, στα 100 μέτρα. Κατά τη διάρκεια της μακρυάς της καριέρας, έκανε περισσότερα από 100 εθνικά και παγκόσμια ρεκόρ και εισήχθη στο λίστα των καλύτερων Αμερικανών αθλητών στίβου το 1975. Έζησε ολόκληρη τη ζωή της ως γυναίκα, κι έκανε μάλιστα κι έναν σύντομο γάμο μ' έναν Αμερικανό άντρα. Το 1980, η Γουόλς σκοτώθηκε κατά λάθος κατά τη διάρκεια μιας ένοπλης ληστείας σ' ένα εμπορικό κέντρο στο Κλήβελαντ του Οχάιο. Η νεκροψία απεκάλυψε οτι είχε αρσενικά γεννητικά όργανα, αν και αυτό δεν απέδειξε οτι ήταν άντρας, αφού βρέθηκε να έχει επίσης και χρωμοσώματα και των δύο φύλων, μια κατάσταση που είναι γνωστή ως μωσαϊκισμός. (Πρόκειται για μια περίπτωση όπου το άτομο έχει ιστούς με διαφορετικό γεννετικό υλικό, σαν να είναι φτιαγμένο από δύο διαφορετικά άτομα. Σε κάποιες περιπτώσεις, οι ιστοί ή τα όργανα με το διαφορετικό γεννετικό υλικό μπορεί να έχουν διαφορετικά χρωμοσώματα του φύλου.)

4 Δεκεμβρίου 1963: γεννιέται ο κορυφαίος επικοντιστής όλων των εποχών, Σεργκέι Μπούμκα.


Ο Σεργκέι Μπούμπκα είναι Ουκρανός επικοντιστής που υπήρξε κορυφαίος στο άθλημά του. Εκπροσωπούσε τη Σοβιετική Ένωση πριν τη διάλυσή της το 1991. Θεωρείται ο καλύτερος επικοντιστής όλων των εποχών και ένας από τους καλύτερους σύγχρονους αθλητές.

Ο Μπούμπκα έχει κατακτήσει 6 συνεχόμενα Παγκόσμια Πρωταθλήματα Στίβου, ένα χρυσό μετάλλιο στους Ολυμπιακούς και έχει σπάσει το παγκόσμιο ρεκόρ άλματος επι κοντώ 35 φορές (17 ανοιχτού και 18 κλειστού στίβου). Είναι ο πρώτος που πέρασε τα 6 μέτρα και ο μόνος που έχει περάσει τα 6.10 (έως τον Ιανουάριο του 2007).

Κατέχει το σημερινό παγκόσμιο ρεκόρ των 6.14 μέτρων σε ανοικτό στίβο από τις 31 Ιουλίου 1994 στο Σεστριέρε της Ιταλίας και το σημερινό παγκόσμιο ρεκόρ των 6.15 μέτρων σε κλειστό στίβο από τις 21 Φεβρουαρίου 1993 στο Ντόνετσκ της Ουκρανίας.

4 Δεκεμβρίου 1944: μεγάλη διαδήλωση διαμαρτυρίας πραγματοποιείται στην Αθήνα για τα θύματα της 3/12/1944. Ακολουθούν νέα επεισόδια και συμπλοκές με 100 νεκρούς και πολλούς τραυματίες.


Α- Σ. ΣΤΡΑΤΟΥ ΕΠΙΤ. ΓΡΑΦ. III

Αριθ. Α.Π. 66

ΠΡΟΣ ΤΗΝ Κ.Ε. ΤΟΥ ΕΛΑΣ,

Όπου Περίληψις Επί της καταστάσεως

Ι. Εις το διάβημα μας περί του 2ου Συν/τος του Πεζικού, το Βρετανικό Στρατηγείο απήντησε διά δίαμαρτυριων, ότι δεν υπακούομεν εις τας διαταγάς του, μεταφέροντες μονάδας από την εξωτερικήν ζώνην εις την εσωτερικήν Αθηνών-Πειραιώς. Ωσαύτως μας απέστειλε και την συνημμένην διαταγήν, εις την οποίαν απαντώμεν ως το συνημμένον σχέδιον, εάν εγκρίνεται τούτο υφ' υμών.

II. Το 2ον Συν/μα Πεζικού (II Μεραρχίας) χωρίς να παραλαβή τα όπλα του εδραπέτευσε καϊ ετέθη υφ' ημών υπό τας διαταγάς του Νικηφόρου και της Μεραρχίας. Ο Δ/τής Παπαζήσης και εις ακόμη αξιωματικός εκρατήθησαν υπό των Άγγλων.

ΠΙ. Ολα σχεδόν τα αστυνομικά τμήματα περιήλθον εις χείρας μας, πλην Ελαχίστων περιφερειακών και των του κέντρου. Εις τον Πειραιά η επιτυχία είναι πλήρης σχεδόν (πλην του VII και VIII που δεν υπάρχουν πληροφορίαι).

IV. Η επιχείρησις κατά των Χιτών Θησείου εστέφθη υπό πλήρους επιτυχιας παρά την επέμβασιν των Αγγλων τους οποίους τα τμήματα μας παρακάμπτουν. Η εκκαθάρισις της περιοχής συνεχίζεται.

V. Τας μεταμεσημβρινός ώρας Αγγλοι και Έλληνες Αστυνομικοί τοιχοκολλούν πολυγραφημένες προκηρύξεις του Παπανδρέου και του Σκόμπυ,οστις εκήρυξε τον Στρατιωτικόν Νόμον. Αι προκηρύξεις καταξεσχίζονται αμέσως υπό του λαού.

VI .Ο ΣΔ του ΣΣ μετακινείται εις θέσιν την οποίαν θα σας αναφέρομεν.

VIII. Η επιτυχία της κηδείας συντριπτική.



ΣΔ 4-12-44

Ι ΠΙΡΙΟΧΟΣ ΣΥΝ/ΧΗΣ

ΝΕΣΤΟΡΑΣ ΚΑΠΕΤΑΝΙΟΣ

ΤΕΤΑΡΤΟΝ (4-12-1994 Βραδυ)

Σφάξαμε τελικά όλους τους Χίτες .Ήρθαν να τους γλιτώσουν οι Άγγλοι αλλά τους διώξαμε (τελικά γιατί μας λένε ότι πολεμούσαν εναντίον της Αγγλοκρατιας αφού Έλληνες έσφαζαν;)
Μιλάει για το επεισόδιο με τα γεμάτα με πέτρες φέρετρα στα Χαυτεία (έχουμε γράψει αλλού)που χτύπησαν οι ..αντιδραστική τον λαό που έκανε κηδεία!!!
Το 60% των αστυνομικών τμημάτων εξοντώθηκε

απολαύστε

4ον

Α' Σ. Στρατού Α.Π. 67 (4-12-44)

Κατάσταση σήμερα βράδυ, ώρα 18.30".

1. Η εκκαθαριστική επιχείρησις των Χιτών του Θησείου τελείωσε με ολοκληρωτική εξόντωση τους, ως αναφερει αυτή τη στιγμή η Ταξιαρχία, οι Χίτες είχαν 100 νεκρούς και 40 αιχμαλώτους. 0 λαός πανηγυρίζει τη νίκη. Απόπειρα βοήθειας τους από Μπουραντάδες τσακίστηκε. 4 νεκροί .Μπουραντάδες. Μετά την επικρατηση μας στο Θησείο οι "Αγγλοι κατέφθασαν με το πρόσχημα -<<να τηρήσουν την τάξη». 0 λαός και δυνάμεις μας αντέταξαν αποφασιστική άμυνα. Προ της επιμονής μας απεχώρησαν. Λάφυρα επιχειρήσεως Θησείου 2 βαρέα πολυβόλα, 2 όλμοι, 1 μυδράλιο, 1 πολυβόλο βαρύ τΰπου..., 15-20 αυτόματα, 70 τουφεκιά και πυρομαχικά. Κατά τη διάρκεια της μάχης Αμερικανοί στρατιώτες και αξιωματικοί εκδηλώθηκαν υπέρ ημών και εδήλωσαν ότι οι Αμερικανοί θα βοηθήσουν. Απώλειες δικές μας 7 νεκροί και 25 τραυματίες. Τμήμα Χωρ/κής Συγγρού αρνήθηκε να παραδοση τα όπλα· άρχισαν επιχειρήσεις εναντίον του- σύντομος προβλέπεται ο αφοπλισμός του.

3. Σύνολο λαφύρων από αφοπλισμό χωροφυλάκων και τμημάτων υπολογίζεται ότι επαρκεί να εξόπλιση ένα σύνταγμα ταυ ΕΛΑΣ.

4. Στα γύρω της Ομόνοιας, οι αστυφύλακες χτύπησαν τον γυρνώντα άμαχο πληθυσμό από την κηδεία. Επίσης και οι χαφιέδες των ξενοδοχείων χτύπησαν τις μάζες- υπάρχουν αρκετά θύματα.

5. Η απεργία είχε επιτυχία καταπληκτική, τίποτα δεν κινήθηκε. Ηθικο άριστο. Συμμετοχή τεράστια.

6. Στρατηγός Νάσης ρωτά πού να πάη, να 'ρθη σε σας ή να μείνη κοντά μας. Έχει τη γνώμη, ότι πρέπει να 'ρθη όπου και σεις.

7. Σταθμός Διοικήσεως μας από αΰριο αναδιοργανούται και μεταφέρετε εντός της Αθήνας.

8. Προοπτική μας για εξέλιξη αγώνος μέσα στην Αθήνα σε συνδυασμό με τη μαζική πάλη αρίστη.

9. Οι άνδρες του αφοπλισθέντος 2ου Συν/τος άλλοι δραπέτευσαν, άλλα δι' αγγλικών αυτοκινήτων μεταφέρθηκαν προς Μαλακάσαν.

10. Σαράφης και Άρης με τον Παπαδάκη έρχονται εδώ. Σταμάτησαν στη Μαλακάσα. Θα τους στείλουμε σε σας.

11. Τα 60% των αστυνομικών τμημάτων αφοπλίστηκαν.

12. Επιχειρήσεις μας εκκαθαρίσεως εξακολουθούν.

Ι. ΠΙΡΙΟΧΟΣ Συν/χης - ΝΕΣΤΟΡΑΣ Καπετάνιος

4 Δεκεμβρίου 1934: πεθαίνει ο συγγραφέας και διανοούμενος Φώτος Πολίτης.


Ο Φώτος Πολίτης (1890-1934) υπήρξε μεγάλος «θεατράνθρωπος» που υπηρέτησε το θέατρο υπό διάφορες ιδιότητες: κριτικός,μεταφραστής, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής.

Βιογραφικά στοιχεία
Γιος του λαογράφου Νικολάου Πολίτη, γεννήθηκε στην Αθήνα και σπούδασε νομικά στη Γερμανία, όπου και απέκτησε θεατρική παιδεία. Με την επιστροφή του στα πάτρια εδάφη το 1912, ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη θεατρική κριτική όπου και διέπρεψε, ενώ ταυτόχρονα επιδόθηκε στην ποίηση αλλά και στη συγγραφή θεατρικών έργων. Συνέπραξε ως διδάσκων με την εταιρία Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων και το Σωματείο Ηθοποιών, καθώς υποστήριζε ένθερμα τις προσπάθειες θεατρικής επιμόρφωσης των ηθοποιών.

Το 1919 σε ηλικία μόλις 29 ετών, μετέφρασε και σκηνοθέτησε τον «Οιδίποδα Τύραννο» που άφησε εποχή με τον ασύγκριτο Βεάκη στον ομώνυμο ρόλο. Το 1932 γίνεται ο πρώτος και ισόβιος σκηνοθέτης του Εθνικού θεάτρου και το στελεχώνει με τα μεγαλύτερα ονόματα του θεατρικού χώρου και τις σημαντικότερες προσωπικότητες της εποχής. Αν και ήταν ανοιχτός σε σύγχρονες επιρροές και οι παραστάσεις του ήταν συχνά πειραματικές, πίστευε ότι η δύναμη του ελληνικού θεάτρου βρίσκεται στο παρελθόν του, και επέμενε στη σημασία διατήρησης του κλασσικού ρεπερτορίου, έργο που συνέχισαν οι διάδοχοί του, Ροντήρης και Μινωτής.

Επίσης έγραφε άρθρα και στην εφημερίδα Πρωία και Πολιτεία, ενώ σήμερα προς τιμήν του απονέμεται κάθε χρόνο το έπαθλο «Φώτος Πολίτης», για την καλύτερη σκηνοθεσία.

Έγραψε τα θεατρικά έργα "Τσιμισκής" (1915) και "Καραγκιόζης ο Μέγας" (1925).

4 Δεκεμβρίου 1991: Το υπουργικό συμβούλιο υπό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ασχολείται με το Μακεδονικό και καταλήγει σε τρεις όρους για την αναγνώριση της ΠΓΔΜ

Το υπουργικό συμβούλιο υπό τον Κωνσταντίνο Μητσοτάκη ασχολείται με το Μακεδονικό και καταλήγει σε τρεις όρους για την αναγνώριση της ΠΓΔΜ:
  •  Να αλλάξει η ονομασία «Μακεδονία», 
  •  Να αναγνωρίσει ότι δεν έχει εδαφικές βλέψεις κατά της Ελλάδας
  •  Να αναγνωρίσει ότι στην Ελλάδα δε υπάρχει «μακεδονική μειονότητα».

4 Δεκεμβρίου 1980: Οι Led Zeppelin διαλύονται μετά τον θάνατο του ντράμερ του συγκροτήματος Τζον Μπόναμ.


Οι Led Zeppelin  ήταν Αγγλικό ροκ συγκρότημα, το οποίο θεωρείται ένα από τα πιο δημοφιλή στην ιστορία της μουσικής . Αναδύθηκαν μέσα από τη βρετανική blues σκηνή. Αποτελούνταν από τέσσερα μέλη: Τον Τζίμι Πέιτζ (κιθάρα), τον Ρόμπερτ Πλαντ (τραγούδι, φυσαρμόνικα), τον Τζον Πωλ Τζόουνς (μπάσο, πλήκτρα, μαντολίνο) και τον Τζον Μπόναμ (τύμπανα). Θεωρούνται πρωτοπόροι στην δημιουργία νεότερων ειδών μουσικής, όπως το χέβι μέταλ και το χαρντ ροκ (που κυριάρχησαν τις δεκαετίες του '70 και του '80) και η μουσική τους είχε επιρροές από άλλα είδη, όπως η σόουλ, τα μπλουζ και το ροκαμπίλι. Το 1980 και μετά τον τραγικό θάνατο του Τζον Μπόναμ, τα υπόλοιπα μέλη αποφάσισαν να διαλύσουν το συγκρότημα γιατί δεν ήθελαν να αλλοιωθεί το αρχικό τους σχήμα.

Στις 11 Δεκεμβρίου 2007 εμφανίστηκαν για πρώτη φορά έπειτα από 19 χρόνια, σε μοναδική συναυλία  στην αρένα Ο2 του Λονδίνου, ενώπιον 20.000 θαυμαστών τους.

4 Δεκεμβρίου 1971: Το Καζίνο του Μοντρέ φλέγεται από ένα πυροτέχνημα που πέταξε κάποιος κατά τη διάρκεια συναυλίας του Φρανκ Ζάπα. Το περιστατικό εμπνέει τους Deep Purple, που γράφουν το πιο γνωστό κομμάτι τους Smoke on the Water.


Εμβληματικό τραγούδι του χαρντ-ροκ, που έγραψαν οι Deep Purple τον Δεκέμβριο 1971, με διαχρονική επιτυχία και στη χώρα μας. Το πασίγνωστο ριφ (riff = σύντομη επαναλαμβανόμενη μουσική φράση) τουSmoke on the Water έχει απασχολήσει και παιδέψει αμέτρητους εκκολαπτόμενος ηλεκτρικούς κιθαριστές.

Οι στίχοι του τραγουδιού βασίζονται σε ένα πραγματικό γεγονός. Στις 4 Δεκεμβρίου 1971 τα μέλη του συγκροτήματος βρίσκονταν στο Μοντρέ της Ελβετίας για να ηχογραφήσουν τα τραγούδια του νέου τους άλμπουμ. Την ίδια μέρα, ο μεγάλος Φρανκ Ζάππα έδινε συναυλία στο Καζίνο της πόλης με το συγκρότημά του Mothers of Invention. Κατά τη διάρκεια της εκτέλεσης του τραγουδιού King Kong, εκτοξεύθηκε από τη μεριά των θεατών ένα βεγγαλικό. Βρήκε στην εύφλεκτη οροφή της αίθουσας και αμέσως όλο το κτιριακό συγκρότημα του Καζίνο τυλίχθηκε στις φλόγες και καταστράφηκε ολοσχερώς.

Ευτυχώς, δεν υπήρξαν θύματα, παρά μόνο λίγοι ελαφρά τραυματίες. Οι καταστροφές ήταν μεγάλες και υπολογίστηκαν σε 12 εκατομμύρια δολάρια, συμπεριλαμβανομένου και του μουσικού εξοπλισμού του Φρανκ Ζάππα. Τα μέλη των Deep Purple από το ξενοδοχείο τους έβλεπαν τον καπνό από το φλεγόμενο Καζίνο να ανεβαίνει πάνω στη λίμνη. Ο Ρίτσι Μπλάκμορ σκάρωσε τις πρώτες νότες του τραγουδιού και ο μπασίστας Ρότζερ Γκλόβερ έριξε την ιδέα να του δώσουν τον τίτλο Smoke on the Water. Οι στίχοι γράφτηκαν αργότερα.

To Smoke on the Water αποτέλεσε ένα από τα επτά τραγούδια του κορυφαίου άλμπουμ των Deep Purple Machine Head, που κυκλοφόρησε τον Μάρτιο του 1972. Το τραγούδι γνώρισε τεράστια επιτυχία, παρά την περί του αντιθέτου πρόβλεψη των μελών του συγκροτήματος και το 1973 κυκλοφόρησε και ως σινγκλ. Από τότε βρίσκεται σταθερά στο ρεπερτόριο των συναυλιών των Deep Purple, των επιμέρους σχημάτων που δημιούργησαν τα μέλη τους και κάθε ηλεκτρικού κιθαρίστα που σέβεται τον εαυτό του, αφού έχει την ευκαιρία να σολάρει και να επιδείξει τη δεξιοτεχνία του.

To Smoke on the Water τιμήθηκε από την πόλη του Μοντρέ με ένα άγαλμα στις όχθες της λίμνης της Γενεύης, που περιλαμβάνει το όνομα του συγκροτήματος, τον τίτλο του τραγουδιού και το ριφ με νότες. Το 1994, 1.322 κιθαρίστες μαζεύτηκαν στο Βανκούβερ του Καναδά για να παίξουν το διάσημο ριφ και να γραφτούν στο Βιβλίο των Ρεκόρ Γκίνες. Το ρεκόρ τους κράτησε 13 χρόνια και καταρρίφθηκε στις 3 Ιουνίου 2007 από 1.683 κιθαρίστες, που ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση ενός ραδιοφωνικού σταθμού στο Κάνσας Σίτυ του Κεντάκι.

4 Δεκεμβρίου 2011: πεθαινει ο Σώκρατες, βραζιλιάνος μάγος της μπάλας


Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους μεσοεπιθετικούς στην ιστορία του ποδοσφαίρου , με άριστη τεχνική κατάρτιση, φαντασία, ικανότητα στο σκοράρισμα, την οργάνωση του παιχνιδιού ενώ φημιζόταν και φημιζόταν για τις «τυφλές» πάσες του.

Πανύψηλος για την εποχή του ( 1,92 m ) και φόραγε πάντα μια μαύρη κορδέλα στα μαλλιά μέσω της οποίας εξέφραζε την αντίθεση του σε κάθε είδους καθεστώς.

Ο Σώκρατες είχε σπουδάσει ιατρική (το παρατσούκλι του ήταν "γιατρός") και έχει διδακτορικό στη φιλοσοφία.Επίσης είναι άξιο αναφοράς πως ο αδελφός του, Ράι ήταν και αυτός σπουδαίος διεθνής ποδοσφαιριστής και μέλος της Εθνικής Βραζιλίας που κατέκτησε το Μουντιάλ του 1994 .

Ο Σώκρατες αγωνίστηκε ως αρχηγός με την Εθνική ομάδα της χώρας του στα Παγκόσμια Κύπελλα του 1982 και του 1986. Η Βραζιλία τότε είχε μια από τις καλύτερες εθνικές ομάδες , αφού μαζί με το Σώκρατες αγωνίζονταν ποδοσφαιριστές όπως ο Ζίκο, ο Φαλκάο, ο Τζούνιορ και ο Καρέκα.

Και στις δύο διοργανώσεις η Βραζιλία ήταν το μεγάλο φαβορί, έπεσε όμως το 1982 στην ασταμάτητη Ιταλία του Πάολο Ρόσι όπου σε έναν αγώνα θρίλερ ο Σώκρατες έβαλε ένα υπέροχο και δύσκολο γκολ στην κλειστή γωνία του Ντίνο Ζοφ. Το 1986 ,ήταν η σειρά της φιλόδοξης Γαλλίας του Μισέλ Πλατινί να στερήσει απο τον Σώκρατες την ευκαιρία για διάκριση στο Παγκόσμιο κύπελλο. Σε αυτό τον αγώνα μάλιστα ο Σώκρατες αστόχησε στη διαδικασία των πέναλτι.

Συνολικά με την Εθνική Βραζιλίας συμμετείχε απο τον Μάιο του 1979 μέχρι τον Ιούνιο του 1986 σε 63 αγώνες και σκόραρε 25 φορές.

Η επαγγελματική καριέρα του ξεκίνησε το 1974 στη Μποταφόγκο, αλλά το μεγαλύτερο διάστημά της αγωνίστηκε στην αριστερών πολιτικών καταβολών Κορίνθιανς του Σάο Πάολο. Εκεί ο Σώκρατες πρωτοστάτησε σε ένα πείραμα που έμεινε στην ιστορία ως «κορινθιακή δημοκρατία», βάσει του οποίου οι ποδοσφαιριστές είχαν βαρύνοντα λόγο στα διοικητικά και αγωνιστικά ζητήματα. Γενικά υπήρξε πολύ αγαπητός, αφού μέσω του ποδοσφαίρου εξέφραζε την αντίθεσή του στη στρατιωτική δικτατορία που κυβερνούσε τη Βραζιλία.

Στην Ευρώπη είχε ένα μικρό πέρασμα απο την ιταλική Φιορεντίνα την περίοδο 1984/85 και μετέπειτα αγωνίστηκε σε δύο ακόμα σημαντικούς συλλόγους του βραζιλιάνικου πρωταθλήματος, τη Φλαμένγκο και τη Σάντος. Το 1989 επέστρεψε στην πρώτη του ομάδα, την Μποταφόγκο, όπου έκλεισε την επαγγελματική καριέρα του.

Το 2004 επέστρεψε στα γήπεδα αγωνιζόμενος σε μια μικρή ομάδα ερασιτεχνική αγγλική ομάδα (Garforth), ως παίκτης-προπονητής με συμβόλαιο ενός μήνα.
Τα ξημερώματα της 4ης Δεκεμβρίου 2011, ο Σώκρατες άφησε την τελευταία του πνοή στη μονάδα εντατικής θεραπείας του νοσοκομείου Άλμπερτ Αϊνστάιν του Σάο Πάολο, εξαιτίας μιας εσωτερικής λοίμωξης του γαστρεντερικού συστήματος που εξελίχθηκε σε σηψαιμικό σοκ. Η λοίμωξη είχε προέλθει παλιότερα από γαστρεντερική αιμορραγία που οφειλόταν στη υπερβολική κατανάλωση αλκοόλ.